1. nov. 2011

En gammeldags julaften 
Skrevet av: Asbjørnsen og Moe

Vinden pep i de gamle lønner og linder utenfor vinduene mine, sneen føk ned igjennom gaten, og himmelen var sÃ¥ mørk som en desemberhimmel kan være her i Kristiania. Mitt humør var like sÃ¥ mørkt. Det var juleaften, den første jeg ikke skulle tilbringe ved den hjemlige arne. For noen tid siden var jeg blitt offiser, og hadde tenkt Ã¥ glede mine gamle foreldre ved mitt nærvær, hadde hÃ¥pet Ã¥ vise meg for hjembygdens damer i glans og herlighet. Men en nervefeber brakte meg pÃ¥ hospitalet. Derfra var jeg kommet ut først for en ukes tid siden, og jeg befant meg nu i den meget lovpriste rekonvalesent-tilstand. Jeg hadde skrevet hjem efter Storborken og fars finnmut, men brevet kunne knapt nÃ¥ frem til dalen før annen juledag, og først under nyttÃ¥r kunne hesten ventes hit. Mine kamerater var reist fra byen, og jeg hadde ikke en familie jeg kunne hygge meg ved. De to gamle jomfruene som jeg losjerte hos, var visstnok godslige og snille mennesker, og de hadde tatt seg av meg med stor omhu i begynnelsen av min sykdom. Men deres hele mÃ¥te Ã¥ være pÃ¥ var altfor meget av den gamle verden til riktig Ã¥ falle i ungdommens smak. Deres tanker dvelte helst ved fortiden, og nÃ¥r de, som ofte kunne hende, fortalte meg historier om byen og dens forhold, minte det, bÃ¥de ved innhold og ved den naive oppfatningsmÃ¥ten, om en svunnen tid. Med dette naive damers gammeldagse vesen stemte ogsÃ¥ huset de bodde i, godt overens. Det var en av disse gamle gÃ¥rdene i Tollbodgaten, med dype vinduer, lange skumle ganger og trapper, mørke rom og lofter, hvor man uvilkÃ¥rlig mÃ¥tte tenke pÃ¥ nisser og spøkeri, nettopp en slik gÃ¥rd - kanskje det var den samme - som Mauritz Hansen har skildret i sin fortelling: “Den gamle med kysen”. Mine vertinners omgangskrets var dessuten meget innskrenket; foruten en gift søster kom der aldri andre enn et par kjedelige madammer. Det eneste opplivende var en vakker søsterdatter, og noen muntre, livlige brorbarn, som jeg alltid mÃ¥tte fortelle eventyr og nissehistorier.


Jeg prøvde å adsprede meg i min ensomhet og min mismodige stemning ved åse på alle de mange menneskene som ferdes opp og ned ad gaten i snefokk og vind, med rødblå neser og halvlukte øyne. Det begynte å more meg å iakkta livet og travelheten som hersket over i apoteket: døren sto ikke et øyeblikk, tjenestefolk og bønder strømmet inn og ut, og ga seg til åstudere signaturene når de kom ut på gaten igjen. Det så ut til at noen greide å tyde dem; men andre sto lenge og grundet og ristet betenkelig på hodet; oppgaven var nok for vanskelig for dem. Det skumret; jeg kunne ikke skjelne ansiktene lenger, men stirret over på den gamle bygningen. Således som apoteket da var, sto det med sine mørke rødbrune vegger, spisse gavler, og tårn med værhaner og blyvinduer, som et minne om bygningskunsten i fjerde Kristians tider. Bare svanen var da som nu meget adstadig, med gullring om halsen, ridestøvler på føttene, og vingene spent til flukt. Jeg var just i ferd med å fordype meg i betraktninger over fengslede fugler, da jeg ble avbrutt av støy og barnelatter i sideværelset og en svak, jomfrunalsk banking på døren.
PÃ¥ mitt “Kom inn” tren den eldste av mine vertinner, jomfru Mette, inn med et gammeldags kniks, spurte hvordan jeg hadde det, og ba meg under mange omsvøp ta til takke hos dem om aftenen. “De har ikke godt av Ã¥ sitte sÃ¥ alene her i mørket, snille hr. løytnant,” la hun til, “vil De ikke komme inn til oss med det samme? Gamle mor Skau og min brors smÃ¥piker er kommet; kanskje det vil adsprede Dem litt. De holder jo sÃ¥ meget av de glade barna.”
Jeg fulgte den vennlige innbydelse. Et bål blusset i en stor firkantet kasse av en kakkelovn, kastet et rødt, ustadig lys ut i værelset gjennom den vidåpne ovnsdøren der jeg trådte inn. Rommet var meget dypt, og møblert i gammel stil, med høyryggete rullsærsstoler og en av disse kanapéene som er beregnet på fiskebensskjørter og storksnabelstilling. Veggene var prydet med oljemalerier, portretter av stive damer med pudrede koafyrer, av Oldenborgere og andre berømmelige personer i panser og plate eller røde kjoler.
“De mÃ¥ sannelig unnskylde, hr. løytnant, at vi ikke har tent lys ennu,” sa jomfru Cecilie, den yngre søsteren, som i dagliglaget alminnelig kaltes Sillemor, og kom meg i møte med et kniks, make til søsterens; “men barna tumler seg sÃ¥ gjerne ved ilden i skumringen, og mor Skau hygger seg ogsÃ¥ ved en liten passiar i ovnskroken.”
“Passiar meg hit, passiar meg dit, du koser deg selv ved en faddersladder i skreddertimen, Sillemor, og sÃ¥ skal vi ha skylden,” svarte den gamle, trangbrystede dame som ble titulert mor Skau. “Nei se, god aften, far! Kom og sett Dem her og fortell meg hvorledes det er med Dem; De er min santen blitt dyktig avpillet,” sa hun til meg og kneiste over sin egen svampete trivelighet.
Jeg måtte berette om min sykdom, og døyet til gjengjeld en meget lang og omstendelig fortelling om hennes gikt og astmatiske plager; til lykke ble den avbrutt ved at barna kom larmende inn fra kjøkkenet, hvor de hadde avlagt et besøk hos det gamle husinventar Stine.
“Faster, vet du hva Stine sier, du?” ropte en liten vever brunøyd tingest. “Hun sier at jeg skal være med pÃ¥ høyloftet i aften og gi nissen julegrøt. Men jeg vil ikke, jeg er redd for nissen!”
“Ã…, det sier Stine bare for Ã¥ bli kvitt dere; hun tør ikke gÃ¥ pÃ¥ høyloftet i mørke selv, tossa, for hun vet nok hun én gang er blitt skremt av nissen,” sa jomfru Mette. “Men vil dere ikke hilse pÃ¥ løytnanten da, barn?”
“Ã… nei, er det deg, løytnant, jeg kjente deg ikke; sÃ¥ blek du er! det er sÃ¥ lenge siden jeg sÃ¥ deg,” ropte barna i munnen pÃ¥ hverandre og flokket seg om meg. “NÃ¥ mÃ¥ du fortelle oss noe morsomt, det er sÃ¥ lenge siden du fortalte! Ã… fortell om Smørbukk, snille deg, fortell om Smørbukk og Gulltann!” Jeg mÃ¥tte fortelle om Smørbukk og hunden Gulltann og enda gi til beste et par nissehistorier om Vaker-nissen og Bure-nissen som dro høy fra hverandre, og møttes med hver sin høybør pÃ¥ nakken, og sloss sÃ¥ de ble borte i en høysky. Jeg mÃ¥tte fortelle om nissen pÃ¥ Hesselberg, som ertet gÃ¥rdshunden til mannen kastet ham ut over lÃ¥vebroen. Barna klappet i hendene og lo. “Det var til pass til ‘n det, stygge nissen,” sa de, og krevde mere.
“Nei, nu plager dere løytnanten for meget, barn,” sa jomfru Cecilie; “nu forteller nok faster Mette en historie.”
“Ja, fortell, faster Mette!” ropte de alle sammen.
“Jeg vet riktig ikke hva jeg skal fortelle,” svarte faster Mette; “men siden vi er kommet pÃ¥ snakk om nissen, sÃ¥ skal jeg ogsÃ¥ fortelle litt om ham. Dere husker vel gamle Kari Gausdal, barn, som var her og bakte flatbrød og lefse, og som alltid hadde sÃ¥ mange eventyr Ã¥ fortelle?” - “Ã… ja!” ropte barna. - “NÃ¥, gamle Kari fortalte at hun tjente pÃ¥ Vaisenhuset her for mange Ã¥r siden. Den gang var det enda mere ensomt og trist enn det nu er, pÃ¥ den kant av byen, og det er en mørk og skummel bygning, Vaisenhuset. NÃ¥, da Kari var kommet dit, skulle hun være kokke, og hun var en meget flink og fiks pike. En natt skulle hun stÃ¥ opp og brygge; sÃ¥ sa de andre tjenerne til henne: “Du mÃ¥ akte deg sÃ¥ du ikke stÃ¥r for tidlig opp; før klokken to mÃ¥ du ikke legge pÃ¥ ròsten.”
“Hvorfor det?” spurte hun.
“Du vet da vel det at det er en nisse her, og du kan nok vite at han ikke vil uroes sÃ¥ tidlig, og før klokken to mÃ¥ du slett ikke ha pÃ¥ ròsten,” sa de.
“Pytt, ikke verre,” sa Kari, hun var meget frisk pÃ¥ leveren, som de sier, “jeg har ikke noe Ã¥ skaffe med nissen, og kommer han til meg, sÃ¥ skal jeg nok, den og den ta meg, føyse ‘n pÃ¥ dør.”
De andre sa hun skulle akte seg, men hun ble ved sitt, og da klokken vel kunne være litt over ett, sto hun opp og la under bryggekjelen og hadde på ròsten. Men hvert øyeblikk sloknet det under kjelen, og det var liksom én kastet brannen ut over skorstenen, men hvem det var, kunne hun ikke se. Hun tok og samlet brannene den ene gangen efter den andre, men det gikk ikke bedre, og ròsten ville heller ikke gå. Til sist ble hun kjed av dette, tok en brann og løp med både høyt og lavt, og svingte den og ropte:
“Pakk deg dit du er kommet fra! Tror du du skal skremme meg, tar du feil.”
“Tvi vøre det da!” svarte det fra en av de mørkeste krokene; “jeg har fÃ¥tt sju sjeler her i gÃ¥rden; jeg tenkte jeg skulle fÃ¥tt den Ã¥ttende med.”
Siden den tiden var det ingen som sÃ¥ eller hørte noe til nissen pÃ¥ Vaisenhuset, sa Kari Gausdal.” -
“Jeg blir redd, nei du skal fortelle løytnant; nÃ¥r du forteller, sÃ¥ blir jeg aldri redd, for du forteller sÃ¥ morsomt,” sa en av de smÃ¥. En annen foreslo at jeg skulle fortelle om nissen som danset halling med jenten. Det var noe jeg meget nødig innlot meg pÃ¥, for det hørte sang til. Men de ville pÃ¥ ingen mÃ¥te la meg slippe, og jeg begynte allerede Ã¥ kremte for Ã¥forberede min overmÃ¥te uharmoniske stemme til Ã¥ synge hallingdansen som hørte til, da den vakre søsterdatteren trÃ¥dte inn - til glede for barna og frelse for meg.
“Ja nu, barn, nu skal jeg fortelle, hvis dere kan fÃ¥ kusine Lise til Ã¥synge hallingen for dere,” sa jeg da hun tok plass; “og sÃ¥ danser dere selv, ikke sant?” Kusinen ble overhengt av de smÃ¥, og lovet Ã¥ utføre dansemusikken, og jeg fortalte:
“Det var ensteds, jeg tror nesten det var i Hallingdal, en jente som skulle gÃ¥ med fløtegrøt til nissen; om det var en torsdagskveld eller en julekveld, det kan jeg ikke huske, men jeg tror visst det var en julekveld. Nu syntes hun det var sÃ¥ synd Ã¥ gi nissen den gode maten, spiste sÃ¥ selv fløtegrøten, og drakk fettet pÃ¥ kjøpet, og gikk pÃ¥ lÃ¥ven med havremelsgrøt og sur melk i et grisetrau. “Der har du trauet ditt, styggen!” sa hun. Men hun hadde ikke sagt det, før nissen kom farende og tok henne og begynte en dans med henne; det holdt han pÃ¥ med til hun lÃ¥ og gispet, og da det kom folk pÃ¥ lÃ¥ven om morgenen, var hun mere død enn levende. Men sÃ¥ lenge som han danset, sang han” - her overtok jomfru Lise nissens parti og sang i hallingtakt:
“Ã… du har iti opp grauten for Tomten du, Ã¥ du skal fÃ¥ danse med Tomten du!”
“Ã… har du iti opp grauten for Tomten du, sÃ¥ skal du fÃ¥ danse med Tomten du!”
Jeg hjalp til med å trampe takten med begge føttene, mens barna støyet og jublende tumlet seg mellom hverandre på gulvet.
“Jeg tror dere setter stuen pÃ¥ taket med det samme, barn. Dere støyer, sÃ¥ det verker i hodet pÃ¥ meg,” sa gamle mor Skau. “Vær nu rolige litt, sÃ¥ skal jeg fortelle dere noen historier.”
Det ble stille i stuen, og madamen tok til orde.

 

“Folk de forteller nÃ¥ sÃ¥ meget om nisser og hulder og slikt, men jeg tror ikke stort av det. Jeg har hverken sett den ene eller den andre av dem - jeg har nÃ¥ ikke vært vidt i mitt liv heller -, og jeg tror det er snakk; men gamle Stine ute, hun har sett nissen, sier hun. Da jeg gikk for presten, tjente hun hos mine foreldre, og til dem kom hun fra en gammel skipper, som hadde holdt opp Ã¥ fare. Der var det sÃ¥ stilt og rolig. Aldri kom de til noen, og ikke kom det noen til dem, og skipperen var aldri lenger enn nede pÃ¥ bryggen; jeg minnes godt han gikk dit i tøfler og hvit nattlue, med lang pipe, og en sid, perlegrÃ¥ frakk med stÃ¥lknapper. Alltid gikk de tidlig til sengs, og det var en nisse der, sa de. “Men sÃ¥; var det en gang,” sa Stine, “som kokka og jeg, vi satt oppe en aften i pikekammerset og skulle stelle og sy for oss selv, og det led til sengetid, for vekteren hadde alt ropt ti. Det ville ikke gÃ¥ med syingen og stoppingen, for hvert øyeblikk kom Jon Blund; rett som det var, sÃ¥ nikket jeg, og rett som det var, sÃ¥ nikket hun, for vi hadde vært tidlig oppe og vasket om morgenen. Men som vi satt slik, sÃ¥ hørte vi et forferdelig rabalder ute i kjøkkenet,” sa hun, “det var liksom én slo alle tallerkenene sammen og kastet dem pÃ¥ gulvet. Vi fór opp,” sa hun, “og jeg skrek: “Gud trøste oss, det er nissen!” og jeg var sÃ¥ redd at jeg ikke torde sette en fot i kjøkkenet. Kokka var nok fælen, hun ogsÃ¥; men hun skjøt hjertet opp i livet, og da hun kom ut i kjøkkenet, lÃ¥ alle tallerkenene pÃ¥ gulvet, men ikke én av dem var itu, og nissen sto i døren med rød lue pÃ¥ og lo sÃ¥ inderlig godt. Men nu hadde hun hørt at nissen iblant skulle la seg narre til Ã¥ flytte, nÃ¥r en ba ham om det og sa det var roligere for ham pÃ¥ et annet sted, og sÃ¥ hadde hun lenge spekulert pÃ¥ Ã¥ gjøre ham et puss, sa hun, “og sÃ¥ sa hun til ham det - hun skalv litt i mÃ¥let - at han skulle flytte over til kobberslagerens tvers over gaten; der var det mere stilt og rolig, for der gikk de til sengs klokken ni hver aften. Det var sant nok ogsÃ¥,” sa hun til meg; “men du vet nok det,” sa hun, “at mesteren var oppe og i arbeid med alle, bÃ¥de svenner og drenger, og hamret og støyet fra klokken tre om morgenen hele dagen. Siden den dag,” sa hun, “sÃ¥ vi ikke mere til nissen over hos skipperen. Men hos kobbersmeden likte han seg nok godt, enda de hamret og banket hele dagen, for folk sa at konen der satte grøt pÃ¥ loftet til ham hver torsdagskveld, og da kan en ikke undres pÃ¥ at de ble rike heller, for nissen gikk vel og dro til dem,” sa Stine; og det er sant, de tok seg opp og ble rike folk; men om det var nissen som hjalp dem, skal jeg ikke kunne si,” la mor Skau til, hun hostet og rømmet seg - det var en usedvanlig lang fortelling for henne.
Da hun hadde tatt seg en pris tobakk, kviknet hun, og begynte på en frisk:
“Min mor, det var en sanndru kone; hun fortalte en historie som har hendt her i byen, og det en julenatt, og den vet jeg er sann, for det kom aldri et usant ord i hennes munn.”
“La oss fÃ¥ høre den, madam Skau,” sa jeg. “Fortell, fortell, mor Skau!” ropte barna.
Madammen hostet litt, og tok seg en ny pris: “Da min mor ennu var pike, kom hun stundom til en enke som hun kjente, som henne - ja hva var det nÃ¥ hun hette da? Madam - nei, jeg kan ikke komme pÃ¥ det, men det kan være det samme ogsÃ¥, hun bodde oppe i Møllergaten og var en kone noe over sin beste alder. SÃ¥ var det en juleaften, liksom nu; sÃ¥ tenkte hun ved seg selv at hun skulle gÃ¥ i fropreken julemorgenen, for hun var flittig til Ã¥ gÃ¥ i kirken, og sÃ¥ satte hun ut kaffe, for at hun kunne fÃ¥ seg litt varmt drikke, sÃ¥ hun ikke skulle være fastende. Da hun vÃ¥knet, skinte mÃ¥nen inn pÃ¥ gulvet, men da hun sto opp og skulle se pÃ¥ klokken, hadde den stanset og viserne sto pÃ¥ halv tolv. Hun visste ikke hva tid det var pÃ¥ natten, men sÃ¥ gikk hun bort til vinduet og sÃ¥ over til kirken. Det lyste ut gjennom alle kirkevinduene. SÃ¥ vekket hun piken og lot henne koke kaffe, mens hun kledde pÃ¥ seg, og tok sÃ¥ salmeboken og gikk i kirken. Det var sÃ¥ stilt pÃ¥ gaten, og hun sÃ¥ ikke et menneske pÃ¥ veien. Da hun kom i kirken, satte hun seg i stolen hun pleide Ã¥ sitte; men da hun sÃ¥ seg om, syntes hun folkene sÃ¥ sÃ¥ bleke og underlige ut, akkurat som de kunne være døde alle sammen. Der var ingen hun kjente, men det var mange som hun syntes hun skulle ha sett før, men hun kunne ikke minnes hvor hun hadde sett dem. Da presten kom pÃ¥ prekestolen, var det ikke noen av byens prester, det var en høy, blek mann, og ham syntes hun ogsÃ¥ hun skulle kjenne. Han preket noksÃ¥ vakkert, og det var ikke slik støy og hosting og harking som det pleier Ã¥ være ved fropreken om julemorgenen - det var sÃ¥ stilt at hun ble rent fælen. Da de begynte Ã¥ synge igjen, bøyde en kone som satt ved siden av henne, seg bort og hvisket i øret pÃ¥ henne: “Kast kÃ¥pen løst om deg og gÃ¥; for bier du til det er forbi her, sÃ¥ gjør de ende pÃ¥ deg. Det er de døde som holder gudstjeneste.”
“Huff, jeg blir redd, jeg blir redd, mor Skau,” sutret en av de smÃ¥, og krøp opp pÃ¥ en stol.
“Hysj, hysj, barn, hun slipper godt fra det; nu skal du bare høre,” sa mor Skau. “Men enken ble ogsÃ¥ redd, for da hun hørte stemmen og sÃ¥ pÃ¥ konen, kjente hun henne; det var nabokonen hennes, som var død for mange Ã¥r siden, og da hun nu sÃ¥ seg om i kirken, husket hun godt at hun hadde sett bÃ¥de presten og mange av menigheten og at de var døde for lange tider siden. Det isnet i henne, sÃ¥ redd ble hun. Hun kastet kÃ¥pen løst om seg, som konen hadde sagt, og gikk sin vei; men da syntes hun de vendte seg og grep efter henne alle sammen, og benene skalv under henne, sÃ¥ hun nær hadde segnet ned pÃ¥ kirkegulvet. Da hun kom ut pÃ¥ kirketrappen, kjente hun de tok henne i kÃ¥pen; hun slapp taket og lot dem ha den, og skyndte seg hjem sÃ¥ fort hun kunne. Da hun var ved stuedøren sin, slo klokken ett, og da hun kom inn, var hun nesten halvdød, sÃ¥ angst var hun. Om morgenen da folk kom til kirken, lÃ¥ kÃ¥pen pÃ¥ trappen, men den var revet i tusen stykker. Min mor, hun hadde sett den mange ganger før, det var en kort lyserød stoffes kÃ¥pe med hareskinns fôr og kanter, slik en som var i bruk i min barndom enda. Nu er det rart Ã¥ se en sÃ¥nn en, men det er noen gamle koner her i byen og pÃ¥ stiftelsen i Gamlebyen som jeg ser i kirken med slike kÃ¥per i julehelgen.”
Barna, som under den første del av fortellingen hadde vist sin engstelse, erklærte at de ikke ville høre flere slike fæle historier. De hadde krøpet opp i kanapéen og på stolene, og sa at de syntes det satt noen og tok efter dem under bordet. I det samme kom det inn lys i gamle armstaker, og vi oppdaget med latter at de satt med benene på bordet. Lysene og julekaken, syltetøyet, bakkels og mjød jaget snart spøkelseshistorier og frykt på dør, opplivet sinnene og førte samtalen over på de levende og på dagens emner. Til sist kom risengrøten og ribbesteken og ga tankene en retning mot det solide, og vi skiltes tidlig fra hverandre, med ønsket om en gledelig jul.
Men jeg hadde en meget urolig natt. Jeg vet ikke om det var fortellingene, kosten, min svakhet, eller alt sammen, som voldte det; jeg lå og kastet meg hit og dit, og var midt inne i nisse-, huldre- og spøkelseshistorier hele natten.
Til sist fór jeg til kirke med dombjeller gjennom luften. Kirken var opplyst, og da jeg kom inn, var det kirken hjemme i dalen. Det var ikke andre Ã¥ se der enn døler med røde luer, soldater i full puss, og bondejenter med skaut og røde kinner. Presten sto pÃ¥ prekestolen; det var min bestefar, som var død da jeg var liten gutt. Men som han var best inne i sin preken, gjorde han et rundkast midt ned i kirken - han var kjent som en rask kar -, sÃ¥ samarien fór pÃ¥ én kant og kraven pÃ¥ en annen. “Der ligger presten, og her er jeg,” sa han med et munnhell han hadde, “og la oss nu fÃ¥ en springdans.”
Øyeblikkelig tumlet hele menigheten seg i den villeste dans, og en stor, lang døl kom bort og tok meg i skulderen og sa: “Du lyt væra med, kar!”
Jeg visste ikke hva jeg skulle tro, da jeg i det samme våknet og kjente taket i skulderen, og så den samme jeg hadde sett i drømme, lute seg over sengen min med døleluen nedover ørene, en finnmut på armen, og et par store øyne naglet i meg.
“Du drømmer visst, kar,” sa han; “svetten stÃ¥r pÃ¥ panna di, og du sover tyngre enn en bjønn i hi. Guds fred og gledelig jul! sier jeg fra far din og dem i dalen. Her er brev fra skriveren og finnmut til deg, og Storborken stÃ¥r i gÃ¥rden.”

“Men i Guds navn, er det du, Tor?” Det var min fars husbondskar, en prektig døl. “Hvorledes i all verden er du kommet hit nu?” ropte jeg glad.
“Jo, det skal jeg si deg,” svarte Tor; jeg kom med Borken, men ellers sÃ¥ var jeg med skriveren ute pÃ¥ Nes, og sÃ¥ sa han: Tor, sa han, nÃ¥ er det ikke langt til byen, du fÃ¥r ta Borken og reise inn og se til løtnan, og er han frisk og han kan væra med, sÃ¥ skal du ta han med, sa han.”
Da vi fór fra byen, var det klart igjen, og vi hadde det fineste føre. Borken langet ut med sine gamle raske ben, og en slik jul som jeg turte den gangen, har jeg aldri turt hverken før eller siden.

 *+*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar